De risico's van "goedkope" buitenlandse aanbieders
Chinese dropshippers: op eigen risico!
Sommige bedrijven opereren in Nederland van China / Hong Kong en versturen spullen rechtstreeks vanuit de fabrikant (in dat land) naar Nederland. Dit heet dropshipping en omdat deze partijen niet in Nederland zijn gevestigd hoeven ze zich helaas weinig van de Nederlandse wetgeving en belastingdienst aan te trekken (hoewel er plannen zijn om dit aan te pakken). De zendingen worden vaak voor veel lagere waarde geimporteerd waardoor Nederlandse belastingen ontweken worden, maar bij controle draait u hier alsnog mogelijk zelf voor op.
In week 48 van 2019 is Superaankoop.co.nl gesloten op bevel an de officier van justitie:
https://nos.nl/artikel/2312523-fiod-doet-invallen-in-onderzoek-naar-miljoenenfraude-webshop.html
Voorbeelden van dergelijke bedrijven
- eGlobal Central (Hong Kong)
Gemiddelde klanttevredenheid: 6,8
Bekijk hier de ruim 2200 beoordelingen op Trustpilot.
- Superaankoop.co.nl (Hong Kong)
Gesloten op gezag van Officier van Jusitie
Gemiddelde klanttevredenheid: 5,2
Bekijk hier de ruim 400 beoordelingen op Trustpilot.
- DealExtreme (Hong Kong)
Gemiddelde klanttevredenheid: 2,5
Lees hier ruim 2300 beoordelingen op Trustpilot.
Voordelig zolang het goed gaat, maar...
Hoewel deze partijen meestal wel leveren zijn er toch wel de nodige risico's. Met name wanneer er iets mis gaat hoor je vaak niets, duurt het erg lang en kun je ze niet bereiken. Ook het retourneren en crediteren van je aankoop is vaak een heel gedoe (lees hun voorwaarden daarom aandachtig door). Reparaties zijn vaak niet mogelijk en garantie kwesties duren erg lang want het moet immers op en neer naar China, en de goedkoopste opties (schip) duren 4-5 weken.
Hoewel sommige klanten rapporteren dat ze voor een leuk bedrag een aankoop hebben gedaan die netjes is afgeleverd, alhoewel het natuurlijk wel 3-6 weken duurde, zijn er ook een hele hoop mensen die doffe ellende meemaken en ernstig bedrogen uitkomen. U hoeft er alleen maar de de reviews in de links hierboven door te lezen om vele schrijneden gevallen te vinden. Er is een meer dan redelijke kans dat u dit ook overkomt.
De nadelen op een rijtje
- Lange levertijden (vanuit China, dmv dropshipping)
- Geen Nederlandse klantenservice en contact is alleen mogelijk via e-mail (en vaak in het Engels).
- Slechte retour- en garantievoorwaarden waar je bijna altijd (flink) voor moet betalen.
- Vaak geen mogelijkheid je product te laten reparen en garantiekwesties duren erg lang.
- Sommige merken bieden geen service op grijze import producten van buiten Europa (waaronder DJI).
- Hoge retour- en administratiekosten (soms wel €20+ per geval).
- Weinig inhoudelijke productkennis en support
- Er is geen productaansprakelijkheid en u als "importeur" draait op voor schade wanneer er ongelukken plaatsvinden door toedoen van technische problemen van het product.
- Risico dat u alsnog belasting moet betalen aan de deur of dat het pakketje in beslag wordt genomen.
Hoe herken je een Chinese dropshipper?
- Zoek de contact en over ons pagina. Hier staat vaak het vestigingsadres, een telefoonnummer dat begint met +86 (China) of +85 (China) of kantoortijden met een Chinese tijdzonde.
- Webshops die vaak erg druk zijn vol knipperende banners die steeds terug komen en vol staat met mega sales en kortingsacties. Een beetje zoals de webshops er hier 10-15 jaar geleden nog uit mochten zien.
DJI verleent mogelijk geen service op uw aankoop!
Als u DJI producten uit China bij een dropshipper besteld dan zijn dit vrijwel altijd grijze import producten die eigenlijk voor het "territorium" Azië zijn bedoeld. DJI houdt hier niet van en in hun algemene voorwaarden staat dat ze alleen service verlenen binnen het territorium waarvoor het product is gemaakt. Wanneer u een Chinese versie van een DJI product hebt gekocht en daar problemen mee heft dan kunt u dus geen gebruik maken van de uitstekende,snelle service van DJI in Europa, ongeacht of het onder garantie valt of niet. U hebt dan geen andere keuze dan het product op eigen kosten en eigen risico naar China te sturen voor reparatie / garantie.
Hoe herkent u een DJI product voor de EU?
U herkent DJI producten voor Europa aan (EU) achter de productnaam op het label. DJI producten zijn gebonden aan regio's op serienummer en de service wordt uitsluitend verleend in de regio waarvoor het product bestemd was. Dronekenner verkoopt uitsluitend EU producten. Wanneer dit niet het geval is heeft u een DJI product gekocht dat niet in Europa kan worden gerepareerd of vervangen.U zult het product dan moeten retourneren naar desbetreffende regio (China) met alle gevolgen en lange wachttijden van dien. Wij hebben helaas al meerdere klanten moeten teleurstellen omdat wij dergelijke producten niet retour mogen en kunnen nemen, en geen enkele service hierop kunnen verlenen.
Belastingontwijking (fraude)
Wat er tijdens het bestellen niet wordt vermeldt is dat u zelf feitelijk de importeur bent en verantwoordelijk bent voor eventuele btw, mportheffingen en douanekosten. eGlobal Central ontwijkt hiermee effectief (import)belastingen die Nederlandse bedrijven wel moeten betalen. Dit is helaas te wijten aan gaten in de internationale afpraken en toezicht op import waarbij gebruik wordt gemaakt van trucs, zoals het verkeerd aangeven van producten waardoor ze meestal door de mazen glippen. Dure drones zijn echter geen "speelgoed" en als de douane een drone onderschept ben u verantwoordelijk voor de importheffing. eGoblal Central berekent dit "voordeel" aan u door, terwijl u het risico loopt dat u dit alsnog bij aflevering moet afrekenen. De keuze is aan u of u hiertegen een moreel / principeel bezwaar heeft. Lees hier meer over een wetsvoorstel om deze fraude te verbieden.
In week 48 van 2019 is Superaankoop.co.nl gesloten op bevel an de officier van justitie:
https://nos.nl/artikel/2312523-fiod-doet-invallen-in-onderzoek-naar-miljoenenfraude-webshop.html
Geen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Deze Chinese bedrijven hoeft zich niet of nauwelijks iets aan te trekken van de Nederlandse of Europese wet- en regelgeving. Als Chinees bedrijf zijn ze vrijwel onaantastbaar en kunnen ze vaak ongestraft de Nederlandse wetgeving omzeilen, ook al worden ze regelmatig betrapt en pakketjes onderschept. Hopelijk gaat hier snel verandering in komen.
En dan resten natuurlijk nog de vragen
- Wil je écht zaken doen met bedrijven uit het buitenland die zich niets aan trekken van de lokale wetgeving (geen bescherming) en belasting ontwijken ten koste van Nederlandse ondernemers?
- Hoeveel waarde hechten deze bedrijven aan uw rechten en hun plichten?
- Is het risico de besparen wel waard?
Deze keuze en het risico is aan de klant
De keuze is aan u, evenals het risico. De besparingen zijn soms flink maar wanneer het mis gaat is er geen enkele bescherming, loopt u mogelijk zelf tegen de lamp en is er niemand om bij te klagen en het voor u op te nemen zoals het Thuiswinkel Waarborg waar al onze Kenners webshops bij zijn aangesloten (met onafhankelijke klachtencommissie en strenge controles).
Afschaffen vrijstelling invoer kleine zendingen - COM(2016) 757
Bij invoer van kleine zendingen geldt momenteel een vrijstelling van btw. Het betreft zendingen met een waarde van niet meer dan € 10 euro tot € 22 (dit bedrag moet door iedere lidstaat worden vastgesteld). De inningskosten voor dergelijke zendingen zouden niet opwegen tegen de opbrengsten.
Door internet is het bestellen buiten de EU steeds eenvoudiger geworden. Het gebruik van de vrijstelling is hierdoor explosief toegenomen. EU-aanbieders zijn voor dergelijke zendingen onaantrekkelijk omdat zij wel btw moeten berekenen. Met het afschaffen van de vrijstelling moet aan deze concurrentieverstoring een einde komen.
De huidige vrijstelling blijkt ook te worden toegepast voor de invoer van zendingen met een veel hogere waarde; regelrechte fraude dus. Ook hier zou het afschaffen van de vrijstelling een helende werking moeten hebben.
Bronnen: